4 ok, amitől bizony fájhat a térded futás után

Miért fáj a térd ízületei futás után. Fájdalom esetén sokszor segít a pihentetés is

Szöveg: Dr. Szikora Gyula Frissítve: A futókat leggyakrabban érintő sérülések a térdhez kötődnek. Most a futótérd szindróma tüneteit és az esetleges sérüléssel kapcsolatos teendőket nézzük át. A futók életét megnehezítő fájdalmak, elváltozások okait elemző sorozatunk első részében a nagyon érzékeny szalagok, ízületek, ínak túlterheléséről volt szó.

miért fáj a térd ízületei futás után deformáló artrózis hatékony kezelés

Hol fáj? Hogyan fáj a térd, ha "futótérd szindrómával" szembesül egy sportoló? Tudni kell, hogy ez az aktivitást csökkentő, mozgás beszűkülést okozó fájdalom, sokszor nehezen lokalizálható. A futó, a mozgás befejeztével csak egy bizonytalan térdfájdalmat tapasztal.

Frányó Eszter

Úgy kell elképzelni, miért fáj a térd ízületei futás után a sportoló elkezdi az egy órás edzését, majd körülbelül a  Ha elkezdjük vizsgálni a fájdalom okát, legtöbbször azt találjuk, hogy a térdízületet körülvevő inas területek feszessé válnak, és feszültséget okoznak az ízületi porc felszíne között, ami fokozott kopással jár együtt. A túlterheléses ártalmak persze más elváltozásokat is okozhatnak.

miért fáj a térd ízületei futás után a vállízület gyulladása és kenőcs kezelése

Az egyik jelentős probléma például a porcpuhulás, amikor a gördülő felszín keménysége csökken, és el kezd lágyulni. A térd anatómiája rendkívül komplikált, ez teszi lehetővé a nagy terhelést, ám igen érzékeny a legapróbb tengely eltérésre, a rossz edzésformára vagy a túlzott megerőltetésre.

A másik térddel kapcsolatos gyakori gond,  a meniszkusz gyűrűknek, a térdízület porcgyűrűinek az elhasználódása, esetleg szakadása. Ezt is olvasd el! Szalagok, ízületek, inak sérülései Milyen tünetek jellemzik a porcleválást? Duzzanat, mozgásra erősödő fájdalom, szúró érzés az ízületi részben.

Kifejezetten jellemző még a térdízület kattogása.

Futótérd – mit tehetünk, ha fáj a térdünk a futástól? - Budapesti Mozgásszervi Magánrendelő

Lehetséges tünet a mozgás elakadása, amit követően szükség van némi mesterkedésre, hogy a térd ismét használható legyen.

A guggolás például meniscus szakadás esetén alig végrehajtható.

A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Ha a porcgyűrű túl gyenge, vagy a hatóerő túl nagy, számolni kell ilyen negatív következményekkel, főként akkor, ha mindkét ok egy időben jelentkezik. Óvatosan kell a csavaró mozdulatokat végezni, mert az esetek többségében ez okozza a porcgyűrű szakadását. A következő angol nyelvű videóban jól látható, milyen sérülések érhetik a meniscust. Megelőzhető a porkopás, a porcleválás? Ez a különleges porc — a meniscus — az összetételét tekintve jelentősen különbözik az ízületeket borító ún.

miért fáj a térd ízületei futás után ízületi fájdalom kezelése szülés után

Természetes élettani folyamat, hogy aki használja a térdét, annak folyamatosan kopik is. Porcerősítőkkel azonban lassítani tudjuk ennek az elhasználódásnak az ütemét.

Térdfájás áttekintés

Már nemcsak szájon át szedhető, hanem injekció formájában bejuttatható kiváló porcerősítő is létezik. Ezzel a térdízület panaszmentes élettartama meghosszabbítható.

miért fáj a térd ízületei futás után ízületek és ízületek fájdalma, oszteokondrozis

Regeneráció az edzések és versenyek idején Segíthet a térd mellett lévő izmok megerősítése abban, hogy kímélhessük a térdízületet? Részben igen.

miért fáj a térd ízületei futás után ízületek zsineg után fáj

A térdízület nemcsak a legnagyobb, de a legbonyolultabb ízületünk. Hatalmas mozgásterjedelemnek van kitéve és óriási nyomaték hat benne, hiszen a combcsont és a sípcsont nagyon hosszú erőkarként működik, melyeket borzasztó erős izmok mozgatnak. Ahhoz, hogy egy térdízület aktív állapotban is stabil legyen, elengedhetetlen az érintett izmok ideális állapotaamit jól felépített erősítéssel, edzésmunkával lehet elérni.

Csak az erős izomzat képes az ízület mozgását megfelelően kontrollálni, ami szintén kopást csökkentő tényező. Bemelegítés és nyújtás kezdő futóknak Ha mégis sérülés éri a térdet, milyen esetben kell orvoshoz fordulni?

Milyen mozdulatoknál jelentkezik a térdfájdalom?

Kisebb rándulások esetén - ha véletlen  gödörbe lép a futó, s megrándul a térde - nem feltétlenül szükséges felkeresni az orvost. Elegendő pihentetni és jegelni.

A "futótérd szindróma" amatőr és profi sportolók körében is ismert jelenség. De vajon mi okozza, és mit tehetünk a gyötrő fájdalom enyhítéséért? Összegyűjtöttük bevált praktikáinkat! Az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak a szabadidő sportok.

Olyan probléma esetén azonban, ami nap alatt maximális kímélet mellett sem változik, sőt esetleg fokozódik a fájdalom vagy a duzzanat a térd körül, mindenképpen orvosi segítséget kell kérni.

A mozgásszervi szakember hivatott eldönteni, hogy a gyógyulás érdekében milyen beavatkozás szükséges.

  • 4 ok amitől fájhat a térded futás után
  • Mi lehet a fájdalom közvetlen oka és hogyan lehet megelőzni ezt a gyakori problémát?
  • Térdfájás Nincsenek megjegyzések A mindennapi rendszeres mozgás egyik legkönnyebben elérhető formája a futás.
  • Hogyan lehet kezelni az ízületi ízületi fájdalmat
  • De vajon jót tesznek-e ezzel a térdízületüknek, különösen, ha az eleve problémás?
  • Áttekintés a csípőízület artrózisának kezeléséről
  • Térdszalagsérülés miatti térdfájás Az ínszalag egy rövid, kemény rostokból álló szövetszalag, amelyet legnagyobb részben hosszú, szálas kollagénmolekulák alkotnak.

Ezt követheti a gyógytornász bevonása, mozgás terjedelem bővülése, a szükséges izmok erősítése és az ízület ügyesebbé tétele érdekében. Mi a proprioceptív tréning?

Mozgásunkat különböző érzékszerveinkből és különböző receptorokból érkező információk segítségével vagyunk képesek optimálisan megtervezni és végrehajtani. Amikor instabil felületen vagy akár fél lábon állunk, érezzük, hogy az izmaink dolgoznak és mozognak a stabil testtartás megőrzése céljából.

miért fáj a térd ízületei futás után térdfájás lovaglás közben

Egyenetlen talajon nem kell a futásunkra koncentrálni, mert a proprioceptív rendszerünk segít az optimális mozgás végrehajtásában. Miért fáj a térd ízületei futás után ízületi tokokban, szalagokban és izmokban vannak ezek a receptorok proprioceptorokmelyek az agynak infót küldenek aktuális helyzetünkről, majd a beküldött információk alapján, az agy üzenetet küld az egyensúlyszerveknek, izmoknak, hogy mit aktiváljanak vagy lazítsanak.

A proprioceptorok aktiválásának módja, a változatos, instabil talajon végzett gyakorlatok végrehajtása. Bosu, egyensúlyi párna, TRX és sportágspecifikus gyakorlatsorok segítenek abban, hogy fokozd a testudatot és ezáltal elkerüld a sérüléseket.

A futótérd szindróma | Futásról Nőknek

Előzd meg a sérülést Hogyan lehet ügyesíteni az ízületet? Tudni kell, hogy az ízület nem csak csontokból, szalagokból álló mechanikai struktúra, hanem a beidegzése okán képes "gondolkodni" is. Az ízületi tokban receptorok futnak, melyek információt közvetítenek a gerincvelő felé, ahonnan azonnal érkezik a válasz, hogy az ízület stabilitása érdekében, mely izmoknak kell megfeszülniük, mely izmoknak kell meglazulniuk.

Guggolás: Tippek Térdfájás Ellen - POWERBUILDER EDZÉSTECHNIKA

Ezt a funkciót egy úgynevezett proprioceptív tréninggel lehet fejleszteni. Ez a gyakorlatsor a sérülések megelőzésében is hatékonyan segíta rehabilitációban pedig elengedhetetlen eszköz. A proprioceptív tréning pontosítja az ingerületátvitelt, ami biztonságosabbá teszi az ízület munkáját. Ez egy jól megtanulható dolog, mivel nem ösztönös, tehát nem az egyes ember idegrendszerétől függ.

A térdmint az egyik legösszetettebb ízület, sajnos igen gyakran fájdalommal reagál a fokozott terhelésre.

Az alsóvégtagi sérülések elkerülése és súlyosságának csökkentése érdekében ezt a módszert számos sportágban alkalmazzák. Egy komolyabb sérülést követően pedig nagyon fontos ennek a tréningnek az alkalmazása, hiszen ezek a receptorok is sérülhetnek, ami pontatlan vagy téves kommunikációt okozhat az gerincvelő és az ízület között.

A proprioceptorokat az egyensúlyérzék fejlesztő gyakorlatokkal lehet és érdemes aktívabbá tenni.