FUTNI MENTEM - A térdfájdalom 4 leggyakoribb oka futóknál

Fájó térd futás után

fájó térd futás után

A "futótérd szindróma" amatőr és profi sportolók körében is ismert jelenség. De vajon mi okozza, és mit tehetünk a gyötrő fájdalom enyhítéséért? Összegyűjtöttük bevált praktikáinkat!

  • Hogyan kell kezelni a duzzadt ízületeket a lábujjakon
  • Így kíméljük a térdet futásnál - HáziPatika
  • Csak most kezdtem futni, miért fáj mégis a térdem? - EgészségKalauz
  • Mik a legfontosabb teendők térdfájdalom esetén?

Az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak a szabadidő sportok. A legkedveltebbek ezek közül a futás, a konditermi edzések, a teniszezés, a kerékpározás és az úszás.

Ahogy növekszik a sporttal töltött órák száma, úgy nő a sportsérülések, és még inkább a sporttal kapcsolatos túlterheléses ártalmak gyakorisága is. Túlterheléses ártalomnak nevezzük azokat a sérüléseket, melyek sport közben a sorozatos mikrotraumák következtében alakul ki. Ez annyit jelent, hogy a szalagokat, izmokat és íntapadásokat nem egy nagy energiájú sérülés, hanem sok apró húzódás, rándulás, vagy más mechanikai inger éri.

Ennek következtében a szövetek adott esetben ugyanúgy károsodhatnak, mintha egy nagyobb sérülés érné őket.

Szöveg: Dr. Szikora Gyula

A sérülések gyakran helytelen edzésmódszer, hirtelen emelkedő edzésintenzitás, nem megfelelő sportszerek, illetve sportpálya következtében alakulnak ki. Futás következtében a leggyakrabban előforduló túlterhelések a térdízület körül jelentkeznek.

Mik a legfontosabb teendők térdfájdalom esetén?

Mi okozza a térd fájdalmát? Ez általában a térdkalács alsó részén csúcsánritkábban a ízületi fájdalom sclerosis multiplexben felső pólusán bázisán jelentkezik és a futás közben jelentkező fájdalom a vezető tünet.

Gondoljuk el, ha valaki 5 km-t fut, akkor több mint lépést tesz meg. Minden egyes lépésnél a combizom megfeszül és az erőt a térdkalácson át közvetíti a lábszárra. Ez oldalanként körülbelül feszülést-elernyedést jelent.

A térd felépítése és legveszélyeztetettebb pontjai

Ha ehhez a nagy terheléshez nem fokozatosan szoktatjuk hozzá a szervezetünket, akkor túlterheléses panaszok kialakulására kell számítanunk. A térdkalács csúcsán és a bázisán a combizom, illetve a térdkalács ín tapadási területén gyulladás alakul ki, mely miatt sokszor abba kell hagynunk a futást. Hallott már az ITB szindrómáról? Most fog! Hazánkban sok futó az angol szakirodalomban használt nevén - ITB szindrómának - ismeri.

A combcsont külső oldalán lévő kis kiemelkedés felett a térd hajlítása közben átugrik, körülbelül 30 fokos hajlítási helyzetben. Ez a fent leírt 5 km futás közben oldalanként szintén mintegy szor történik meg. Ez a sokszor bekövetkező súrlódás az ismétlődő mechanikus ingerek miatt a szövetek irritációjához, majd gyulladásához vezethet. A súlyfelesleg is okozhat túlzott terhelést!

Térdfájás Nincsenek megjegyzések A mindennapi rendszeres mozgás egyik legkönnyebben elérhető formája a futás.

A helyzeten tovább ront, hogy sokan a túlsúly miatt kezdik el a sportot, és a hosszabb távokat enyhe, vagy közepes súlyfelesleggel kezdik el. Ezzel a térdízületre még nagyobb terhelést rónak. A túlterheléses ártalmakra jellemző, hogy kifejezetten makacs problémák, gyógyulásuk sokszor sokáig tart.

Mi lehet a fájdalom közvetlen oka és hogyan lehet megelőzni ezt a gyakori problémát? A térdízület az emberi szervezetben található legnagyobb ízület, amely három részből áll: a combcsont ízületéből, a lábszárcsont ízületéből és a térdkalácsból patella. A térdfájdalmatamely elsősorban futás és lépcsőzés közben jelent problémát, a legtöbb sportoló jól ismeri, közülük is főként a futók, mivel a térdízület túlerőltetése, a hibás futótechnika, az egyenlőtlen terhelés, illetve a veleszületett rendellenességek leginkább náluk okozhatnak gondot.

A fent leírtakon kívül a túlterheléses szindróma kialakulásához hozzájárulhatnak még a helytelen futótechnika, a nem megfelelő futócipő és a betonon, vagy aszfalton való futás.

Hogyan előzzük meg a futás okozta térdfájdalmakat? Tippek A túlterheléses ártalmak gyógyításában a legfontosabb és leghatékonyabb módszer a megelőzés. Fusson puhább talajon!

Futótérd – mit tehetünk, ha fáj a térdünk a futástól?

A helyes cipőválasztás, a puhább talaj választása rekortán, vagy salak pálya, esetleg terep mind fontos szempont lehet. Fokozatosan növeljük a távot! Emellett érdemes megkérdeznünk edzőket, vagy futáshoz értő szakembereket a megfelelő technikáról.

  1. Futótérd – mit tehetünk, ha fáj a térdünk a futástól? - Budapesti Mozgásszervi Magánrendelő
  2. 4 ok amitől fájhat a térded futás után
  3. Fájdalom okai a vállízület fórumában
  4. Minden ízület osteoarthritis kezelése
  5. BLOG A térdfájdalom 4 leggyakoribb oka futóknál Fáj a térded, és szeretnéd kideríteni, miért, aztán szeretnéd mihamarabb elmulasztani a kellemetlenséget?
  6. Kedves Máté!
  7. Только мне не было спокойно в этом логове.
  8. Ведь они не шевелятся.

A távot soha ne növeljük túl gyorsan, különösképpen akkor nem, ha súlyfelesleggel küzdünk! A táv növelésének üteme annál lassabb legyen, minél idősebb korban kezdjük a sportolást. Ugyanez 40 éves kor felett már sokkal kevésbé igaz.

  • Duzzadt fájó ízületek
  • FUTNI MENTEM - A térdfájdalom 4 leggyakoribb oka futóknál
  • Ami sok sportoló életét megnehezíti -Térdfájdalom
  • Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos.

Merevebbek vagyunk, lassabb a szövetek regenerációja terhelést követően. Testsúlyunknak megfelelő sportágat válasszunk!

Milyen mozdulatoknál jelentkezik a térdfájdalom?

Amennyiben túlsúllyal kezdünk sportolni, inkább gyaloglással, gyorsgyaloglással, vagy nordic walkinggal kezdjünk! Mindig melegítsünk be futás előtt! Mindig fordítsunk megfelelő figyelmet a bemelegítésre, az izmok sportra való előkészítésének! Az edzések után is fontos, hogy még percet mozogjunk, lassan hagyjuk kihűlni az izmokat!

fájó térd futás után

Ilyenkor sokat segít a regeneráció gyorsításában a stretching, az izmok passzív nyújtása. Vegyük komolyan testünk jelzéseit!

Így kíméljük a térdet futásnál

Sportolás közben figyeljünk a testünk jelzéseire! Ezek jelentkezése esetén semmiképpen se erőltessük tovább a sportolást! Ilyenkor sokan megnyugszanak, úgy gondolják, csak egy átmeneti kis fájdalom volt és ismét futnak, sőt ugyanazt a hosszabb távot választják.

fájó térd futás után

Ne tegyük! Ilyenkor kezdjünk lazábban, fájó térd futás után távokkal, figyelve a fájdalom ismételt kialakulására. Amennyiben ismét kialakul, úgy hosszabb kihagyást kell alkalmaznunk!

Pihentessük térdeinket!

Ha már kialakult a baj, néhány hétre hagyjuk abba a futást. Sokszor segíthet más, futással nem fájó térd futás után sportokra való átnyergelés. Ilyen lehet például egy laza kerékpározás, úszás. A stretching szintén sokat segíthet a panaszok csökkentésében.

1. Futótérd

Ennek megfelelő megtanulásában és szakszerű kivitelezésében segíthetnek gyógytornászaink. Mutassuk meg a térdünket szakorvosnak! Ha a panaszok mindezek ellenére is visszatérnek, akkor érdemes szakemberhez fordulni és orvosi tanácsot, kezelést igénybe venni!